Translate

måndag 25 juli 2016

Salig är den man som sätter sin förtröstan till HERREN och inte vänder sig till de stolta, de som viker av till lögn-gudar. / BLESSED




Psalm 27:1-5 & 14; The Lord is my light and my salvation.  Man kan vara rädslans fångar. Sjukdom, död eller fruktan eller annat hemskt kan vara svårigheter man möter. Men fruktans mörker kan övervinnas! ”Herren är mitt ljus och min frälsning!”

Salig. Vad betyder  ordet salig tror du? Det är ett ord som man inte hör så ofta i vardagligt tal, och det är ju mest troende som är saliga-  så säger man.   I Nya Testamentet används ordet nästan alltid om den djupa andliga glädje, som människan får del av genom frälsningen i Jesus Kristus. Den som fått förlåtelse för sina synder prisas  /Rom 4:6, 7, 8;  den som tagit emot evangelium prisar sig själv salig, Gal 4:15

Först när människan blir fattig i anden, hungrar och törstar efter rättfärdighet, kan hon ta emot frälsningen. Därför  prisar Jesus dem saliga som är fattiga i anden och hungrar och törstar efter rättfärdighet, Matt 5:3…… 

I Bibelverserna nedan kan du läsa om SALIGHET. Det finns så många fler bibelverser, dessa är bara några få…Salig är den som fått frälsningen och rättfärdigheten och kan och får kalla sig ett Guds barn. Salig är den som förtröstar /tror och litar på Gud/ och har lagt hela sitt LIV i Guds händer, genom frälsningen har fått ett NYTT LIV. Underbart! Jag är så glad över vad jag fått, ja jag är SALIG. Jag fick den stora nåden att bli frälst!

*

*Ps 40:5 Salig är den man som sätter sin förtröstan till HERREN och inte vänder sig till de stolta, de som viker av till lögn-gudar.
* Ps 84:6 Saliga är de människor som har sin styrka i dig, de som har dina vägar i sitt hjärta.
* Ps 84:13 HERRE Sebaot, salig är den människa som förtröstar på dig.
* Ps 89:16 Saligt är det folk som vet vad jubel är, HERRE, i ditt ansiktes ljus vandrar de.
* Ps 94:12 Salig är den man som du, HERRE, tillrättavisar och undervisar från din lag
* Ps 106:3 Saliga är de som håller fast vid det rätta, som alltid handlar rättfärdigt.
* Ps 112:1 Halleluja! Salig är den människa som fruktar HERREN och har sin stora glädje i hans bud
*Ps 119:1 Saliga är de som vandrar i fullkomlighet, de som lever efter HERRENS undervisning.
* Ps 119:2 Saliga är de som tar hans vittnesbörd i akt, de som av allt hjärta söker honom,
* Ords 8:32 Så lyssna nu, mina barn. Saliga är de som håller sig till mina vägar.
* Ords 28:14 Salig är den människa som alltid fruktar Gud, den som förhärdar sitt hjärta faller i olycka.
* Matt 5:3 ”Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
* Matt 5:4 Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade.
* Matt 5:5 Saliga är de ödmjuka, de skall ärva jorden.
* Matt 5:6 Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade.
* Matt 5:7 Saliga är de barmhärtiga, de skall få barmhärtighet.
* Matt 5:8 Saliga är de renhjärtade, de skall se Gud.
* Matt 5:9 Saliga är de som skapar frid, de skall kallas Guds barn.
* Matt 5:10 Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.
* Matt 5:11 Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull.

*
Boken Job och även Psaltaren talar om klagan och gråt, ja livet kan vara mycket tungt, men den frälste är i alla fall SALIG!!!!!Om det står det MYCKET om i Guds ord.

Job 10:1 Jag är utled på livet,
jag vill släppa loss
min klagan,
jag talar i min själs bedrövelse.

Job 23:2
Också i dag är min klagan trotsig. Min hand vilar tungt
över mitt suckande.

Job 34:28
Det fick de fattiga att ropa
till honom, och han hörde de nödställdas klagan.

Ps 102:21
för att höra den fångnes klagan och befria dödens barn,

Hab 2:1
Jag vill stå på min vaktpost
och ställa mig i tornet.
Jag vill spana för att se vad han skall tala till mig, vilket svar jag skall få på min klagan.


/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar