Translate

tisdag 26 maj 2015

Att följa Jesus. Lukas evangelium 9 Korset, kronan, domen och nåden


Att följa Jesus. Lukas 9. Korset, kronan, domen och nåden. Helhjärtad överlåtelse


Vad är det som Jesus vill ha av oss? Jo det är Helhjärtad överlåtelse till honom- inte  halvhjärtad. Vi kan inte välja och vraka i hans undervisning och bara följa honom delvis. Vi måste ta korset med kronan och domen likaväl som nåden. 
Vi måste beräkna kostnaden och vara villiga att ge upp allt som ger oss trygghet i tillvaron. Med blicken på JESUS ska vi inte tillåta att något hindrar oss att leva det liv som anser vara sant och riktigt. Det är inte lätt att från början avgöra vad som man bör göra, men om man arbetar på att lära känna Jesus och lyssnar och lär vad den helige Ande säger, så förstår man så småningom VAD man bör göra och att man måste försaka för att leva för Kristus-  Man har ju vunnit evigt liv! då man sagt ja till Jesus.
Lukas kapitel 9:57-62
57. Medan de nu färdades fram på vägen, sade någon till honom:
”Jag vill följa dig, varthelst du går.
  Matt. 8:19. 
58. Då svarade Jesus honom: ”Rävarna har kulor, och himmelens
fåglar har nästen; men Människosonen har ingen plats där han
kan vila sitt huvud.”
  2 Kor. 8:9. 
59. Och till en annan sade han: ”Följ mig.” Men denne svarade:
”Tillåt mig att först gå bort och begrava min fader.”
60. Då sade han till honom: ”Låt de döda begrava sina döda; men
gå du och förkunna Guds rike.”
61. Åter en annan sade: ”Jag vill följa dig, Herre, men tillåt mig
att först ta avsked av dem som hör till mitt hus.”
  1 Kor. 19:20. 
62. Då svarade Jesus honom: ”Ingen som ser sig tillbaka, sedan
han har satt sin hand till plogen, är skickad för Guds rike.”
  1 Mos. 19:26.
NamnlösMaria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar