Translate

måndag 16 maj 2016

Del 1. Guds vilja, känner du den? /God´s will, do you know...






Del 1.  Guds vilja.

När man älskar Gud så är det naturligt att vilja göra hans vilja. Då söker man efter VAD det är han vill och inte vad man själv vill. Hans vilja är det man ska fråga efter.

*
Guds vilja är absolut suverän. Han handlar uteslutande i kraft av denna sin suveräna vilja. Han kan göra allt vad han vill, Job 23:13;  Ps 115:3;  135:6.  Hans vilja är orygglig, Job 23:13. I kraft av sin vilja har han skapat världen, Ps 148:5, och utvalt Israel, 2 Mos 3; 19:5.  
Men Guds vilja har inget att göra med godtycke, Job 34:6. 
Den är bestämd av hans helighet (se Helig) Kärlek, (se kärlek)) och rättfärdighet, (se rättfärdig). 
Vad Gud vill med avseende på människan har han kungjort genom samvetet, Rom 2:15, men framför allt har han förkunnat det för henne genom sin särskilda uppenbarelse genom lagen, (se Lag), 
genom profeterna (se Profet) och först och sist genom sin uppenbarelse i Kristus, – Jesus gör alltid Faderns vilja., Joh 5:30;  6:38. 
Han är lydig sin Fader intill döden, Fil 2:8. 
Ingen synd fanns alltså i hans liv, jfr 2 Kor 5:21, och följaktligen är hela hans liv en fullkomlig uppenbarelse av vad Gud vill med avseende på människan.  
Hans liv visar oss, hurdant människolivet enligt Guds vilja ska vara. Men han har även i sin undervisning förkunnat för oss Guds vilja./ biblisk uppslagsbok. Forts följer i del 2

Några Bibelord om Guds vilja

*
4 Mos 24:13
Även om Balak skulle ge mig så mycket silver och guld som hans palats rymmer, kan jag ändå inte överträda Herrens befallning av egen vilja i vare sig gott eller ont. Vad Herren säger, det måste jag tala.
Ps 40:9
Att göra din vilja, min Gud, är min glädje, din lag är i mitt hjärta.”
Ps 143:10
Lär mig att göra din vilja, ty du är min Gud. Må din gode Ande leda mig på jämn mark.
Matt 6:10
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske,
på jorden som i himlen.

Matt 7:21
Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja.
Mark 3:35
Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor.”
Joh 6:40
Ja, detta är min Fars vilja: att var och en som ser Sonen och tror på honom ska ha evigt liv, och jag ska låta honom uppstå på den yttersta dagen.”
Joh 9:31
Vi vet att Gud inte lyssnar till syndare, men den som tillber Gud och gör hans vilja lyssnar han till.


Vi ses i del 2!  /Maria






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar